1848 - 1903
1894
Lithographie originale
180 × 270 mm, marges 422 × 590 mm
Très belle épreuve d’essai sur vélin, avec la dédicace à l’encre à l’artiste O’Conor, Aita Aramoe, Paul Gauguin, épreuve d’un tirage à quelques épreuves d’essai (Mongan, Kornfeld, Joachim en citent 3, dont la nôtre), avant le tirage à 100 épreuves publié la même année par André Marty, courte déchirure restaurée au centre du bord inférieur, quelques piqûres visibles surtout dans la marge inférieure, trace de passe-partout
Référence : Mongan, Kornfeld, Joachim 23 A
Provenance : vente O’Conor du 7 février 1956, Drouot, Paris (n° 23)
1894
Original lithograph
180 × 270 mm, margins 422 × 590 mm
Very fine trial proof on wove paper, with the dedication in ink à l’artiste O’Conor, Aita Aramoe, Paul Gauguin, from the edition of a few trial proofs (Mongan, Kornfeld, Joachim count 3 of them, including ours), before the edition of 100 impressions published by André Marty the same year, short restored tear at the center of the lower border, slight foxing visible especially on the lower margin, trace of the mat
Reference: Mongan, Kornfeld, Joachim 23 A
Provenance: O’Conor sale of the 7th February of 1956, Drouot, Paris (n° 23)
Gauguin réalisa cette lithographie d’après un tableau de 1892 actuellement conservé à la Albright-Knox Art Gallery, Buffalo. L’expression Maori de la dédicace Aita Aramoe signifie Pas oublié et exprime l’attachement de Gauguin à son ami O’Conor. Nous trouvons ces mots sur d’autres œuvres offertes à ses proches.
Gauguin made this print after a painting from 1892 currently housed at the Albright-Knox Art Gallery in Buffalo. The dedication to his friend O’Connor featuring the Maori phrase Aita Aramoe meaning not forgotten shows Gauguin’s attachment to this artist. We can notice similar dedications on other artist’s prints